Veebipoodide arv ja neis pakutavate toodete valik on kasvutrendis. Kasutajate tähelepanuvõime ei ole aga ajas paranenud. Sellest tulenevalt on e-poodide üheks kriitilisemaks väljakutseks klientide juhtimine neid huvitavate toodeteni ning selle tegemine viisil, mis aitaks kaasa äriliste eesmärkide täitumisele. Siin on oma roll soovitussüsteemil, mida täna edukad veebipoed ka kasutavad.
Konkurentsitingimustes omab soovitussüsteemi kasutav veebipood selle mittekasutaja ees kindlat eelist – pood on kasutajamugav ja personaalne. Sadu ja tuhandeid tooteid pakkuva veebipoe puhul on ebatõenäoline, et klient leiaks ilma soovitussüsteemi sekkumiseta üles tooted, mis teda isiklikult huvitavad. Näiteks teeb maailma üks suurim veebipood Amazon üle 30% müügist just soovitussüsteemi toel.
Kuidas toimib?
Soovitussüsteemi toimimiseks piisab kõigest mõnest klikist veebipoes, et luua anonüümsele kliendile mõtteline profiil (juhul, kui ta on andnud loa küpsiste kasutamiseks). Sel juhul soovitatakse inimesele tooteid, mis on sarnased neile, millele ta ise klikkinud on ning mille vastu on teised sarnaste eelistustega kliendid veebipoes huvi üles näidanud. Kui veebipoe külastaja küpsistega ei nõustu, soovitatakse talle konkreetse tootega erinevate kriteeriumide põhjal sarnaseid tooteid ehk külastajate nii-öelda profiile arvesse ei võeta.
Kui klient on veebipoe registreeritud kasutaja, kelle puhul saab arvestada ka tema varasemat ostuajalugu, muutuvad soovitused personaalsemaks ning soovitatud tootevalik laiemaks. Lisamüügi suurendamiseks saab rakendada ka innovaatilisi ärireegleid ning pakkuda antud ajahetkel kliendile kõige paremini sobivaid lisatooteid, välistades kliendile ebasobilikud tooted.
Et oleks selge, mida peame silmas ärireeglite all, siis mõned näited soovitussüsteemis kasutatavatest reeglitest:
- Taimetoitlase ostukorvi ei tohiks soovitada lihatooteid.
- Imikutoitu ostvale pereliikmele ei tohiks soovitada alkoholi.
- Meestele ei tohiks soovitada naiste hügieenitarbeid.
Soovitussüsteemi kasutamine aitab kaasa ka püsikliendi kujunemisele ja tema hoidmisele. Kuna uute klientide leidmine on järjest kulukam, on tähtis osata klienti hoida ja pakkuda talle lisaväärtust. Soovitussüsteemi kasutamine e-poes on kliendile lisaväärtuseks, sest ostuprotsess on selle võrra kiirem ja lähtub tema eelistustest. Individuaalne lähenemine garanteerib positiivse ostukogemuse, mida klient ikka ja jälle kogeda soovib.
Kellele soovitussüsteem kasulik on?
Soovitussüsteemi kasutamine on kindlasti kasulik suurtele e-poodidele, kus klient ei pruugi laia tootevaliku tõttu endale olulisi tooteid kiiresti leida. Sel juhul tuleb süsteemi abil inimene tootega kokku viia.
Soovitussüsteemi on efektiivne kasutada ka veebipoodides, mille põhitoodete ring võib olla küll väike, ent kaaskaupade valik suur. Näiteks, STACCi ärispetsiifilist soovitussüsteemi kasutav GlobalSoccerstore keskendub ennekõike jalgpallijalatsite müügile, ent läbi jalgpalli lisavarustuse ja treeningriiete on veebipoe lisamüügi potentsiaal läbi soovituste märkimisväärne. Ärispetsiifiline tähendab siinkohal, et STACC on soovitussüsteemi arendanud spetsiaalselt selle tellinud ettevõttele, arvestades sealjuures tellija ärilisi eesmärke ning müügipõhimõtteid. Äriliste eesmärkide seadmine võimaldab süsteemist tulenevat kasu ka kergesti mõõta.
Samas, soovitussüsteemi kasutamisele peaksid mõtlema kõik veebipoed, kes soovivad luua kliendiga personaalset kontakti ning pakkuda mugavat ja kiiret ostukogemust.
Millisele platvormile süsteem rakendada?
STACCi soovitussüsteem on rakendatav igal platvormil, ent kõige lihtsam on kasutada seda Magentol. Teistes keskkondades kasutamiseks on vajalik soovitussüsteem APIga ühendada.